26/11/2020

Tony's Chocolonely almond honey nougat

Niin paljon kun mä rakastankin suklaata, on myönnettävä yks totuus mistä ei pääse eroon: kaakao valitettavan usein tuotetaan epäeettisissä oloissa, ja työntekijöillä, joiden palkka on joko minimaalinen tai täysin olematon. Työturvallisuudesta ei välitetä, ja työntekijät ovat usein lapsia. Monia suklaata tuottavia yhtiöitä tämä ei kiinnosta, kunhan kaakaon saa mahdollisimman halvalla (köh köh katson sua Nestle). Välillä on hyvä miettiä kaakaosta, ja toki muistakin raaka-aineista, että mitenhän ne on mahtaneet sinne omaan suklaapatukkaan, kakkuun, keksiin, tai ihan mihin tahansa joutua.

Okei, myönnetään; mä en voi väittää olevani mikään täydellinen ihminen, joka ostaa aina eettisesti tuotettuja tuotteita. Mä en oo mitenkään rikas, joten usein jos pitää valita halpa suklaa, jonka eettisyydestä ei oo tietoa, tai kallis suklaa, joka on varmasti eettistä, valitsen halvan. En kuitenkaan aina! Välillä mä teen päätöksen maksaa vähän enemmän suklaasta, joka on sekä hyvää että eettisesti tuotettua. Yks suosikeista mulla on Tony's Chocolonely maitosuklaa, mutta tällä kertaa on testissä maustettu suklaa!

Ennen kuin siirryn arvosteluun, niin tässä resursseja kaakaontuotannosta oppimiseen, sekä lista eettisesti tuotetuista suklaista:

Eettisesti tuotetut suklaat

Video erityisesti Nestlestä, mutta pointit kaakaon eettisyydestä pätee muihinkin.


Nyt karkkiasiaan!

Ainesosat: No niin! Koska oon tyhmä, niin ehdin heittää jo kääreen pois, enkä onnistunut löytämään listaa raaka-aineista. Tässä kuitenkin linkki englanninkieliseen luetteloon. Sori!

Hinta: Taas yhtä hankala löytää! Ruohonjuuressa saman brandin eri suklaa on 4,35, joten tää ehkä samaa luokkaa, mahdollisesti halvempi tavallisessa kaupassa. Joka tapauksessa vähän tyyriikshän tää tulee.

Koko: 180g

Ulkonäkö: Eri kokoset ja muotoset palat näyttää tosi hauskoilta! Vähän vaikeuttaa levyn jakamista vaikka kaverin kanssa, mutta paloja voi silti katkasta aika hyvin.


Maku: Ihan älyttömän hyvää! Varmaan yks mun lempisuklaista ikinä. Jo pelkkä maitosuklaa on taivaallista, mut manteli ja hunaja tekee siitä vielä parempaa! Tulee vähän mieleen Toblerone.


Huhhuh, kylläpä kirpas lompakkoa! Toisaalta pitkän päivän jälkeen tää suklaa oli just tismalleen se, mitä mä tarvitsin. En ostais tätä ihan jatkuvasti hinnan takia, mutta voi että kun tää oli vaan ihanaa! Muistaakseni moni tän brandin suklaista sisältää esim. hasselpähkinää, jolle mä oon allerginen, joten tosi jees että löysin maun jota voin syödä. Tulee myös hyvä mieli, kun syö suklaata, jonka eettisyydestä voi olla tosi varma. Tässä oli huonot puolensa, mut silti...


Arvosana: 5/5!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Fazer crunchy caramel & nougat

  Tänään testissä on taas toinen Fazerin melko uusista patukoista, joita itse en oo vielä tätä ennen ehtinyt maistella. Tässäpä pieni salais...